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Nordic Conference in Psychology of religion 2019

Center for Psychology of Religion - Norway

“Affects and meaning-making – clinical and literary perspectives”

Biry, 21 – 22 ottobre 2019

Knowledge about the significance of affects within mental health is a central issue in psychology and psychotherapy. Jon Monsen, professor at the Department of Psychology at University of Oslo, is a leading researcher in this field and he will be the main speaker at this year’s conference. In this research, affect integration and affect consciousness are key concepts, addressing our ability to consciously perceive, tolerate, reflect upon, and express emotions appropriately. Gunn-Ingrid Ulstein will relate this knowledge to the psychology of religion and how metaphors can contain processes of meaning-making.

Info: http://religionspsykologi.no/nordic-conference-in-psychology-of-religion-2019/

Research in Religious Development: Theory, Methodology and Praxis

Università di Bielefeld – Facoltà di Storia, Filosofia e Teologia

International Summer School – 25-29 maggio 2020:

Research in Religious Development: Theory, Methodology and Praxis

This summer school, which is made possible by a major grant from the John Templeton Foundation, aims at introducing students and researchers to the latest developments in theory, research and methodical application of research on religious development in the psychology of religion.

Info:

https://uni-bielefeld.de/theologie/forschung/religionsforschung/summerschool2020-psychologyofreligion/

PERCORSI DELL’OLTRE: “FUORI, DENTRO, AL LIMITE”

La Società Italiana di Psicologia della Religione, con il patrocinio dell'ordine degli Psicologi della Lombardia, organizza l'incontro:

PERCORSI DELL’OLTRE: “FUORI, DENTRO, AL LIMITE

Casa della Psicologia, Milano – P.za Castello, 2

11 aprile 2019 - ore 15,45

Nel dialogo con Romain Rolland, Freud si era interrogato sull’idea di “sentimento oceanico”: un’immagine che evoca un profondo desiderio di unità e unione che, per la psicoanalisi, forse è ipotizzabile solo agli inizi della vita e mai sostanzialmente raggiungibile.

Nell’esperienza religiosa, estetica ed erotica questa ricerca dell’assoluto appare temperata dal costante riconoscimento dell’irrimediabile separatezza, che riporta il soggetto alla dimensione insatura del proprio desiderio nel rapporto con l’altro. Questo scenario contiene però il rischio di possibili derive, allorché ogni distanza diventa lacerazione infinita, diniego della limitatezza, della differenza, della separatezza generando forme perverse o autistiche di esperienza. Il soggetto può essere trascinato lungo vie distorte e deviate nell’appagamento del desiderio e del bisogno, dando vita ad atteggiamenti impoverenti, disadattivi o persino distruttivi.

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